tisdag 27 januari 2015

Glädjande nyheter från Kiruna

Åh, vad jag hoppas att det ser ut så här när det blir ljust. Jag har lite svårt att hänga med i alla svängningar i vädret. Den ena dagen är det 20 minus, sol och helt stilla, den andra flera plusgrader, kuling och blötsnö.

Men jag ska inte klaga. Inte vara ynklig. Jag ska vara glad. Jo, jag blev så glad när jag läste Anders Lindbergs insändare i dagens NSD.  Han har varit svårt sjuk och vårdats på sjukhusen i Kiruna, Gällivare och Sunderbyn. Han är kommunikatör på LKABs informationsavdelning och en mycket skicklig sådan.

Så här skriver han om sitt möte med vården:

"Jag jobbar inom industrin och har därför fascinerats av de kvalitetssäkringar, metodiska analyser och avvikelsehanteringar som jag har fått se under sjukhusvistelsen."

Det är väldigt intressant att få läsa hur en person som arbetar i ett av Sveriges största företag på ledningsnivån ser på hur vården fungerar. Och det han ser borde vi alla se:

Underbetalda överbelastade, högpresterande som med gott humör inför patienterna ger den bästa vård.

Vi läser varje dag om hur alla vårdorganisationer som finns måste dra ner för att de inte håller budgeten. Inte håller budgeten, ett mantra som verkar vara viktigare än att resultatet av vården blir den vi förväntar oss.

Skämmes, som man säger på nordligt mål. Skäms. Alla som jobbar med vård ska slippa lyssna till tjänstemän och politiker som gnäller om pengar. Jag tänker ofta på att landstingshuset i de flesta län är större än sjukhusen. Det är där besparingarna kan göras.

Inga kommentarer: