måndag 19 januari 2015

Lite recept

Kirunaros
Jag tänkte bara tipsa om att det går att få till saftiga grytor på magert kött. I lördags kom våra vänner från samhällsrummet. Det var länge sen vi jobbade där men vi träffas ibland för att äta och ha det bra tillsammans. Nu är det bara två av sex kvar på tidningen. De andra har gått vidare i sina liv.

Jag tänkte att vi skulle äta lite lokalproducerat kött och hittade 1,5 kilo ytterlår i frysen. Inte helt lätt att få både mört och saftigt. Men jag marinerade köttet i ganska stora bitar, en flaska rödvin med ett lagerblad och en halv vitlöksklyfta,  i 24 timmar.

Jag torkade alla köttbitar och stekte dem på rätt hög värme innan jag stoppade dem i grytan med lökklyftor (sex lökar), tre morötter i grova bitar, marinaden och en liten bit apelsinskal. Jag saltade och pepprade på köttet i stekpannan och doftade 3 mask mjöl över bitarna i grytan innan  jag la i allt det andra. Sen fick allt småputtra i fyra timmar.

Jag fyllde på med 20 klyftade och stekta champinjoner, en burk syltlök, en tsk timjan, en msk tomatpasta och smakade av med salt.

Till grytan serverade jag potatismos med västerbottenost.

Vid sidan om gjorde jag en sallad på olika sorters blad med en enkel salladssås på dijonsenap.

Fransk husmanskost blev det, med tarte Tatin som efterrätt.

Tarte Tatin är en upp och nervänd äppelkaka.

Börja med att hälla i en dl vatten i en gjutjärnspanna, två tsk citronsaft och två dl socker. Smält på mellanvärme och vänta tills allt är gyllenbrunt. Häll över karamellen i en form på 26 cm och lägg i äppelklyftor från 4 stora äpplen. Grädda med ett lock av smördeg eller pajdeg i 35 minuter på 200 grader.

Ta ut kakan och låt den svalna i några minuter. Lägg ett stort fat över kakan och vänd.

Servera med glass.

Passade bra en vinterdag i januari.


Inga kommentarer: