måndag 4 maj 2015

Efterklok kan man vara

Det nöp i kinderna när vi gick ner till älven, Stella och jag. Det var frost på narcisserna och penséerna och jag kände mig lite dum. Hur kunde jag glömma dem ute igen, trots att jag visste om att det skulle bli riktigt kallt?

Att vara efterklok är i alla fall bättre än att inte upptäcka felen vi gör. Undrar om det finns fler som tycker så.

Värmen är på väg och solen strålar från en klarblå himmel. Kommer någon av lökarna i högen titta fram snart?

Vår är massor av förväntningar. Har vi andra förväntningar på vad som ska ske?

Det verkar så om man ska tro opinionsundersökningarna från förra veckan. Jag undrar om alla har klart för sig att regeringen sitter där med alliansens budget, samtidigt som att alliansen lägger fram nya förslag till utgifter varje dag. Förslag som alliansen avslog före valet. Kommer de fyra partierna att kunna slå ihop sina spretande förslag inför nästa val? Det har ju inte gått så bra när det gäller arbete och skola.

Denna vecka är ju speciell varje år då vi minns freden 1945. Får de som idag lever i mellanöstern en chans att fira fred någon gång i framtiden? Vill västmakterna att det ska ske? Jag önskar att vi skulle satsa på att stödja alla dem som vill verka för att det ska finnas en vardag längs med Medelhavets östra kust. Då skulle vi verkligen kunna ha en fest.

Inga kommentarer: