onsdag 10 juni 2015

Den ger oss sommaren

sommarsaft
Nu tar jag sats och gör sommarsaft. Något måste vi göra för att överleva denna svala tid som mer påminner om april än juni.

I april satt vi ute i solen och drack morgonkaffe. Nu är det den tionde dagen på raken som det är så svalt att jag har yllekofta på mig. Vi försöker ta ut sommarblommorna, men de blåser sönder. Vi försöker odla i pallkragarna men det är alldeles för kallt.

Vi hurves och plockar fram yllesockorna när vi ska ut och strosa.

Alla som minns min sommarsaft vet att det är en saft som jag gör istället för.

Iställer för fläderblomssaft. Jag hittade på, då för länge sen, att plocka de späda vinbärsbladen och använda dem på samma sätt som fläderblommor.

Jag plockar tre liter svartvinbärsblad som jag sköljer. Skalar tre citroner och tar skalet och lägger det tillsammans med bladen. Skivar citronerna och lägger i dem. Häller två liter kokande vatten över blandningen och låter allt stå i ett dygn på en sval plats. Silar bort citron och blad värmer upp saften och blandar i socker efter behag. Men ska saften hålla mer än en vecka krävs det rätt mycket socker.

Sen fryser jag in saften. Den tar vi fram när de blå minutrarna blir till timmar. Eller så gör vi sorbet en decemberlördag. Den är också bra de där dagarna när vi balanserar mellan vinter och vår. När vi vaknar en morgon och det har varit många minusgrader igen. Då är det bra att kunna dricka lite sommarsaft och tro på att den kommer igen.




Inga kommentarer: