söndag 14 juni 2015

Strålande sol dygnet runt

Det är ganska mycket som inte är det vi ser. Denna bild t ex visar hur strålande solen skiner från en klarblå himmel och vi känner hur ljumma vindar smeker oss. Fel, fel, fel. Allt är lika vackert som på bilden, men vinden drar in från norr och det är isande rått om man inte hittar en plats i lä.

Det är nu jag borde sjunga långsamhetens lov och inte längta bort. Men längtar det gör jag. Inte bort men efter värme. Det är mitt första år vid älvens strand som vi bara har haft en enda eftermiddag med värme. Då var jag på stranden och satt i lä och njöt. Men alla andra dagar har det varit alldeles för kallt. Ja, för att kalla årstiden sommar.

Doftviolerna står inne för att inte frysa, liljekonvaljerna slår ut på köksbordet istället för att lysa vita under äppelträdet, jag sätter på mig en dunkappa och tar med mig filten ut på altanen. Varför har vi helt öppet, och inte vindskydd?

Den frågan är evig här där vinden ofta bestämmer hur vi kan sitta ute.

Inga kommentarer: