tisdag 1 mars 2016

När verkligheten överträffar dikten

I morse trodde jag att det var den 1 april och inte den 1 mars när jag satt och bläddrade i Sydsvenskan på nätet. Men historien om mamman med en allergisk dotter som inte får vara kvar på avdelningen när de akuta symptomen är hävda klockan ett, mitt i natten, är helt otrolig.

Läs här.

Var har vi hamnat? Jag tänker på Palmes ord, anständigt. Vara anständig, leva anständigt, bete sig anständigt.

Mitt huvud fylls av frågor. Varför anser personalen att de kan avvisa en mamma med en 18 månaders bebis mitt i natten när de inte har någonstans att bo mitt i natten?
Varför tar de inte hänsyn till att familjen bor på Ven och inte kan ta sig hem förrän nästa morgon?
Hade alla patienter och deras föräldrar behandlats på samma vis?
Jag ser framför mig hur personalen  avvisar någon av Skånes mer bemärkta bebisar med mamma till ett ingenting. Skulle det kunna ske?
Jag skulle verkligen vilja veta hur ledningen för sjukvården i Skåne tänker.

Inga kommentarer: