torsdag 19 maj 2016

Det värsta jag vet börjar på C

Det här har blivit det fulaste ordet som jag känner till. Content som i utfyllnad. Content som i innehållslös. Content som i låtsasspråk. Content, nyspråk för ord som dekoration, patetiska filmer eller oändliga radioinslag.

Ett helt vanligt ord på engelska som betyder innehåll har av kommersiella skäl fått en betydelse som vi vanliga skulle kalla innehållslöst. Men för dem som tror på vikten av att dekorera sina annonsbilagor med ord och bilder är det praktiskt att använda detta nyord. Tänk om de utlovade ett innehåll i den där dekorativa texten mellan annonderna, då skulle det inte vara lika billigt och enkelt att fylla sidorna.

Idag är det inte reportage som skrivs, utan content. Idag är det inte läsarnas behov som ska tillfredställas, utan annonsörernas. Sidorna fylls med bokstäver som inte stör. Ord som inte skaver. Och är det en publikation på nätet drabbas vi inte sällan av content i form av ett röstinslag som de kallar pod, eller en hemgjord film som de kallar rörligt material. I värsta fall drabbas vi av både tafliga teveinslag, studifnitter och texter utan innehåll men det kallas content.

Det är som på bilden CONTENT skymmer det som är intressant och ger oss fjolårets vissna ord och förmultrande idéer.

Och vet ni vad de ord som trycks som content ger hög avans men de som har innehåll reas ut. Det är bara att se på löneskillnaden mellan en vanlig reporter och en kommunikatör.