fredag 9 mars 2018

Jag har i alla fall förändrats


Nu har jag tagit ett kliv åt ett nytt håll. Mot en plats som jag inte ser än. Det är som att orientera sig med imma på glasögonen. Allt syns men är det vad det ser ut som? Ja, det får jag ta reda på de närmaste veckorna.

När man tar ett steg åt sidan till en annan väg börjar man ofta se bakåt på den gamla gatan. Jag tänker på möten med olika personer som är aktuella idag. Situationer som jag kanske först nu begriper innebörden av.

En sak är hur Gudrun Sjödén inte förstår hur hon borde lyssna på sina kunder och inte framstå som tondöv. Det var likadant när hon skulle svara på varför hon inte skriver och säger samer som det heter utan använder det nedsättande ordet lappar. Då var det på samma sätt alla andra som har fel och hon har rätt.

Det är tråkigt att se.

Andra saker som jag har funderat över är Luleå kommuns intresse för Teknikens hus, ett vetenskapligt äventyr för elever i alla åldrar. Idag finns huset ute på Luleå tekniska universitet. Det ligger där för att det är meningen att alla elever ska få kontakt med universitetet. Då ville ingen ha verksamheten inne i stan, liksom ingen ville ha universitetet nära centrum. Nu vill kommunen ta över Teknikens hus och placera den centralt. Ingen talar om att idén om att alla barn skulle få en relation till universitetet var bärande när Sveriges första tekniska äventyrshus byggdes i slutet av 1980-talet.

När jag tittar ut genom fönstret på snön som faller så tänker jag på alla vetenskapliga föreläsningar som jag lyssnade till för 30 år sen. Alla klimatförutsägelser som gick ut på att vi som bor norr om Öresund skulle räkna med nederbörd och gråväder allt oftare. Vi skulle förlora våra långa, kalla soliga vintermånader i norra Sverige och få minst dubbelt så mycket snö som på 1980-talet. Minst tredubbelt med regn och väldigt få arktiska dygn med temperaturer under -20 grader. Men de flesta trodde att detta skulle ske efter 2030. Inte nu.

Har förändringen skett redan nu?


Jag har i alla fall förändrats sedan dess när denna bild togs.










































Inga kommentarer: